Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

 
Kyrkomötet
Motion 2006:45
av Roland Johansson
 
 
Predikotursannonsering
 

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att låta utreda hur framtida annonsering bör vara utformad för att församlingarnas annonseringsbudgetar skall ge optimal utdelning.

Motivering

Varje vecka satsar församlingar, pastorat, samfälligheter och stift stora belopp på annonsering av predikoturer med förhoppningen att det är väl investerade pengar.

Under de senaste åren har ett flertal undersökningar gjorts för att försöka mäta effekten av annonseringen.

Samtidigt pågår försök att utveckla annonsernas utformning, sättet de produceras på och formerna för samordning. Denna tekniska förändring har nog medfört att man inte reflekterat över innehåll och det berättigade i att fortsätta att tala om att det är gudstjänst på söndag kl. 11.00 och ett namn.

Argumenten för att fortsätta med denna annonsform är många. Inte minst nu när så många kyrkor inte längre har regelbundna gudstjänster utan växlar mellan olika kyrkor inom ett pastorat eller kontrakt.

Med de relativt låga besökssiffrorna som många församlingar har skulle det säkert bli både billigare och effektivare med direktreklam och/eller att kyrkobesökarna får med sig informationsblad att lägga i brevlådor eller sätta upp på anslagstavlor.

Ett argument som ofta förs fram är att ”vi syns”. Samtidigt visar tester att bara ett fåtal av tidningsläsarna tittar på predikoturerna. Om man slår ut annonskostnaden och alla kringkostnader på dem som läser så är kontaktkostnaden mycket hög.

I stället borde pengarna kunna användas till annonser och annan reklam som ger uppmärksamhet och som samtidigt förmedlar kyrkans budskap. Sådana annonskampanjer, trafikreklam, TV-, radio- och webbreklam genomförs i dag på flera håll i landet.

Sollentuna den 20 juli 2006

Roland Johansson

Previous PageAlla motionerNext Page